Hoe moet het verder met de A8

Gepubliceerd op 9 juni 2025 om 15:15

De toekomst van de A8: vragen, zorgen en strijd voor een betere oplossing

De laatste weken krijg ik van veel mensen de vraag: Wouter, hoe moet het nu verder met de A8? Wat staat er te gebeuren? Klopt het dat al die huizen onteigend moeten worden?

Is het dossier in een stroomversnelling geraakt? Is er al duidelijkheid over de oplossing?

De afgelopen jaren organiseerde de Werkvennootschap verschillende infovergaderingen om uit te leggen hoe ze de heraanleg van de A8 willen aanpakken. Hun doel? Informatie delen, burgerinspraak krijgen en daarmee aan de slag gaan.

Toch stel ik me vragen bij de communicatie rond de onteigeningen. De manier waarop dit gebeurt en vooral de context ervan hadden veel beter gekund.

Huizen moeten verdwijnen om vier jaar lang tijdelijke rijstroken aan te leggen. Sommige bewoners verliezen hun tuin, anderen hun hele huis, en bij weer anderen komt de autostrade vlak naast hun woning te liggen.

Wat betekent dit voor de leefbaarheid van de mensen die achterblijven tijdens de werken? Lawaaihinder, langere files—dit zijn slechts enkele van de gevolgen.

Daarnaast vraag ik me af of al deze onteigeningen binnen het voorziene budget van 120 miljoen euro passen. Oorspronkelijk werd gezegd dat nieuwe technieken, zoals een lange tunnel, minder onteigeningen nodig zouden maken. Met moderne methodes had men misschien onder de huidige A8 kunnen boren, waardoor er minder ruimte nodig was voor de werken. Nu kiest men voor een korte tunnel, wat betekent dat er veel extra ruimte nodig is naast de A8—zowel voor het werkgebied als voor de tijdelijke rijstroken.

Mobiliteitsproblemen en de impact op Halle

Een ander groot probleem is de mobiliteit. De Hallenaar krijgt slechts twee aansluitingen op de A8: één aan de Welkomstlaan en één aan de Edingensesteenweg. Dat is weinig, gezien het vele verkeer dat nu de A8 neemt via de Bergensesteenweg, Rodenem, Nijvelsesteenweg, Halleweg en de Landingsbaan.

De opritten aan de Bergensesteenweg, Rodenem, Halleweg en Nijvelsesteenweg verdwijnen. Dit betekent dat iedereen uit Essenbeek en Sint-Rochus via de Landingsbaan de A8 op moet. Verkeer uit Lembeek zal via Essenbeek naar de Landingsbaan of de Edingensesteenweg moeten rijden om het nieuwe op- en afrittencomplex te bereiken.

Ik vrees dat dit het mobiliteitsprobleem alleen maar zal verergeren. De druk op de kleine straten en wijken van Essenbeek, Lembeek en Sint-Rochus zal toenemen. Als al het verkeer dat nu via de Bergensesteenweg en Nijvelsesteenweg de A8 opgaat, verdeeld moet worden over slechts twee punten, dreigt dat dramatisch te worden.

Bovendien lost dit de bottleneck aan de Brusselse Ring niet op. Zelfs als het verkeer straks vlotter over de A8 rijdt, zal de opstopping zich gewoon verplaatsen naar de oprit van de Ring.

Samen strijden voor een betere oplossing

De stad moet haar huid duur verkopen en ervoor zorgen dat Halle niet de rekening betaalt voor de oplossing van de A8. Essenbeek, Lembeek en Sint-Rochus verdienen een degelijke oplossing—geen halve maatregelen.

Onteigeningen mogen niet zomaar doorgedrukt worden. Ze moeten in verhouding staan tot de oplossing. Nu is de impact enorm, terwijl de winst beperkt blijft.

Melissa De Slagmeulder en Wouter Janssens organiseren op zaterdag 9 augustus (11:30–22:00) en zondag 10 augustus (11:00–14:30) een spaghettifestijn—een moment van verbinding, verzet en solidariteit. Hiermee willen ze tonen dat hun buurt leeft en niet zomaar van de kaart mag worden geveegd. info over het evenement vind je via deze link: Spaghettifestijn

Als oprichter van Leefbaar Rodenem, leefbaar Halle sluit ik me hier volledig bij aan. Gebouwen, huizen, tuinen en weides mogen niet zomaar verdwijnen zonder goed overleg, zonder de juiste keuzes, zonder inspraak, zonder een duidelijk plan en doel.

Wouter Janssens maakte een filmpje dat duidelijk laat zien welke impact de tijdelijke oplossing voor de A8 zal hebben tijdens de werken:

Filmpje impact werken aan de A8

Onze stad verdient een goede oplossing, en daar moeten we samen voor strijden!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.