Opnieuw een ongeval op de A8
Vandaag 18u, weer was het prijs, opnieuw een ongeval op de A8, het 3de op een goeie week tijd, vorige week aan de Nijvelsesteenweg, nu hier bij ons op Rodenem.
Opnieuw was de oorzaak iemand die het rode licht negeerde!
De auto voor hem stopte omdat het rood werd en hij kon niet meer stoppen, waarschijnlijk omdat hij dacht dat de wagen voor hem wel door oranje/rood zou rijden, gevolg achteraan ingereden op zijn voorligger.
Het zoveelste ongeval op de A8 omdat de politiek en wegen en verkeer weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen.
Hoeveel ongevallen moeten er nog gebeuren voor men trajectcontrole of camera's bij wil/ kan plaatsen.
Ik las deze week dat wegen en verkeer 6,5 miljoen Euro gaat investeren in het vernieuwen van het wegdek op de A8, 6,5 miljoen voor het vernieuwen van 3,5 km wegdek en enkele op en afritten.
Omgerekend zijn dit 262209350 oude Belgische franken, voor 3,5 km nieuwe weg.
3,5 km waarbij ik mij ook de vraag stel of het nodig en opportuun is om deze te vervangen, het wegdek op de A8 is niet in die mate slecht dat het er allemaal uit moet?
Een flitscamera kost tussen de 40 en de 70000€, 2 camera's bijplaatsen zou er voor zorgen dat de verkeersveiligheid op de A8 omhoog gaat, want of ze nu werken of niet iedereen gaat er toch voor op de rem staan.
Noch beter voor de A8 zou een trajectcontrole zijn vanaf de afrit van de Brusselse ring tot voorbij de afrit van de Edingensesteenweg.
Alleen op deze manier kan je afdwingen dat mensen zich houden aan de al dan niet belachelijke 70 per uur die vandaag de dag door iedereen genegeerd wordt.
Een systeem van trajectcontrole installeren kost een goeie 200000 Euro, is dat dan teveel voor de verkeersveiligheid in onze stad?
Meer flitsen en een werkende trajectcontrole kan misschien het tunnelproject betaalbaar maken, door de vele boetes die men zou kunnen uitschrijven.
En wees nou een eens eerlijk wie gelooft er nog dat er snel een oplossing komt als je nu investeerd in een nieuw wegdek van 6,5 miljoen euro!
6jaar geleden was er nog een akkoord voor een lange tunnel, de vorige vlaamse regering en dhr Weyts verwezen dit akkoord naar de prullenbak wegens te duur en dus onhaalbaar, deze keer staat zelfs in het regeerakkoord dat men een oplossing voor de A8 gaat uitwerken.
Als je een oplossing voor de A8 wil uitwerken doe je geen investering van 6,5 miljoen in een nieuw wegdek denk ik dan.
Een nieuw wegdek dat er overigens ook zal voor zorgen dat men nog sneller zal kunnen rijden op de A8.
Dit is bovendien geen investering in de o zo nodige verkeersveiligheid op de A8 waar halle al jaren nood aan heeft!
Dit zijn kosten op het sterfhuis en het op de lange baan schuiven van een oplossing!
Dit is politieke onwil en de zoveelste teleurstelling voor de Hallenaar in een dossier dat vooral de consulting bureaus al heel veel geld opgeleverd heeft voor het tekenen van plannen.
De Vlaamse regering die 2 legistraturen geleden een oplossing afgesproken had zal dus 2 legistraturen later nog deze belofte niet nakomen of hoe men weer eens aan vestzak, broekzak politiek doet en met halve oplossingen het probleem op de lange baan schuift.
Want het zijn niet die 2 fietsbruggen en de voetgangersbrug op Rodenem die de A8 zullen veiliger maken, daarvoor is meer politiek moed en verantwoordelijkheid nodig!
Wouter Adams
Leefbaar Rodenem, Leefbaar halle