Infovergadering A8 Halle
Vandaag 28/01/2023 ging er een nieuwe infovergadering door in de raadzaal van het stadhuis.
Tijdens deze Infosessie werd er meer informatie gegeven over waar men op dit moment met het dossier A8 staat en waar men naartoe wil.
Aan de hand van de huidige onderzoeken blijkt dat geen van de huidige 3 kruispunten behouden zal blijven aangezien zij alledrie niet voldoen aan de voorwaarden om een goede aansluiting te zijn, volgens de regels van Europa mag er op een autosnelweg over een afstand van 2 kilometer maar 1 aansluiting zijn, hier in Halle omdat we behoren tot verstedelijking gebied kortbij Brussel gaat men er 2 voorzien.
Voor Essenbeek en Sint-Rochus wil men een aansluiting maken vanaf de Welkomstlaan(landingsbaan) deze zou dan naar Halle centrum en Brussel een aansluiting vormen op de A8 via een nieuw te maken op en afrittencomplex.
Voor Rodenem en de Nijvelsesteenweg wil men een oversteek mogelijk maken om van de ene naar de andere kant te kunnen.
Voor Rodenem zijn er 2 mogelijkheden die op tafel liggen:
1) Een aansluiting op het tunneldak ter hoogte van de driepikkel om zo naar Essenbeek te kunnen.
2) De inrit aan de parking van de dansschool Dec gebruiken door de berm mee in te nemen en een nieuwe straat te trekken naar beneden om dan verder beneden onder het huidige viaduct van de A8 door te steken en boven te komen ter hoogte van het eerste huis op de Rodenemweg aan de andere kant.
De dansschool zou in de 2de optie kunnen blijven er zouden enkel enkele parkeerplaatsen moeten verdwijnen door de inname van de berm en eventueel een stukje pechstrook.
In de eerste optie zou men eventueel ook een nieuwe weg moeten trekken parallel met de A8 om op de tunnel te kunnen komen deze optie zou ook veel duurder uitvallen en het verkeer via de smalle driepikkel sturen.
Voor de Halleweg heeft men voor de optie gekozen om een voetgangers en fietsersoversteek mogelijk te maken omdat hier in het verlengde 2 scholen op liggen met aan de kant van Essenbeek Hhc kasteelstraat en aan de andere kant Hhc Halleweg dit zou zorgen voor een veilige fietsroute van en naar school.
Voor de Nijvelsesteenweg zou men het verkeer bovenop het tunneldak sturen om ervoor te zorgen dat de oversteek gemaakt kan worden, verkeer dat naar Sint- Rochus moet zal de Nijvelsesteenweg verder kunnen volgen het andere verkeer zal via de Ysayestraat naar de welkomstlaan kunnen om daar de A8 te nemen.
Waarom werd er voor de landingsbaan, Welkomstlaan gekozen?
Deze werd in de jaren 70 aangelegd om naar Brussel te kunnen en een aansluiting te zijn naast de woonwijken op de A8 maar al snel werd duidelijk dat dit te gevaarlijk was omdat de nodige infrastructuur ontbrak om de veilige oversteek te maken richting Brussel door het toenemende verkeer. Daardoor werd deze tot op vandaag veel minder gebruikt dan waarvoor hij aangelegd is, dit is echter de breedste straat van allemaal waardoor deze makkelijker gebruikt kan worden dan bvb de Nijvelsesteenweg.
Bedoeling was destijds ook om deze baan door te trekken tot over de parking van toen nog Cisse frit waar nu de huidige Carrefour op Sint-Rochus is maar dat plan is nooit doorgegaan, nu kan dit niet meer aangezien men dit verkaveld heeft.
Door de maatregelen op de A8 zal men natuurlijk naast de A8 in de woonwijken aanpassingen moeten doen om het doorgaand lokaal verkeer vlotter te laten rijden.
1 van de punten die hoogstwaarschijnlijk op tafel zal komen is het verkeersplan van Sint-Rochus met de knip in de biezeweide en alle andere zaken die ingevoerd werden door het sluipverkeer van de A8.
Met een vlotte doorstroming van de A8 hoopt men dat de mensen minder via de kleinere wegen gaan rijden en meteen op de A8 gaan blijven en dat ook mensen vanuit Tubeke meteen de A8 gaan nemen in de plaats van wat vandaag veel gebeurt door Lembeek, Essenbeek of Rodenem te rijden.
Voor de andere kant van de A8 de Westelijke liggen verschillende plannen op tafel met enkel een oprit aan de Edingesesteenweg maar met een weg die Bergense en Edingesesteenweg met elkaar zou moeten verbinden zonder door de woonwijken zoals de Prinsenbos en de wijk kriekenveld te lopen.
Natuurlijk zullen er in de komende maanden en jaren nog veel onderzoeken moeten gebeuren en zullen de nodige compromissen en de haalbaarheid moeten verder bestudeerd worden maar nu al staat vast dat men eigenlijk min of meer gaat teruggrijpen naar het plan dat meer dan 10 jaar geleden op tafel lag met 2 aansluitingen hier wel met een kleinere tunnel die Rodenem nu niet mee in het plan neemt maar wel met dezelfde aansluitingen.
Binnen enkele maanden volgt er een nieuw infomoment waar men dan voornamelijk over het westelijke deel van de A8 zal praten en waar men daar knopen wil doorhakken om ervoor te zorgen dat Halle niet helemaal lam komt te liggen want 1 aansluiting ipv 2 zal de nodige aanpassingen vergen elders.
Zo zijn er bijvoorbeeld de lichten iets lager dan de Colruytwinkel die weggaan door het herleggen van de afrit rechtstreeks op Dassenveld zoals in het oude plan van de A8 de bedoeling was.
De bedoeling zou alvast zijn om in 2025 of 2026 de eerste spade in de grond te kunnen steken als alles natuurlijk volgens plan verloopt!
Wouter Adams
Leefbaar Rodenem, Leefbaar Halle
28/01/2023