Nieuwe werksessie over de A8
Vandaag ging een nieuwe werksessie door over de heraanleg van de A8, tijdens deze sessie werd er aan de hand van enkele belangrijke thema's nagegaan wat buurtbewoners, belangengroepen, scholen en verenigingen denken over bepaalde hypotetische voorstellen rond de A8.
Thema's zoals leefbaarheid, mobiliteit en als laatste thema wat met natuur, recreatie rondom de A8 kwamen aan bod.
De bedoeling van de werkvennootschap, stad, overheid is om hier na te gaan wat wel en niet nodig is om onze wijken en onze stad leefbaar te makenof te houden.
Aan 1 van de tafels kwam bijvoorbeeld aan bod, indien er maar 1 oprit naar de A8 zou zijn waar moet deze dan zijn en wat indien er 2 opritten zouden zijn welke zouden dat dan moeten zijn.
Verder kwamen er ook in het thema leefbaarheid thema's aan bod als geluidsoverlast, gevaarlijke oversteken zoals bijvoorbeeld aan de Nijvelsesteenweg met een fietspad dat maar langs 1 kant van de weg is en waar je vandaag eigenlijk van je fiets moet afstappen over de zebrapaden om aan de andere kant te raken.
Vandaag is er nog steeds geen plan dat op tafel ligt men vertrekt nog steeds vanop een wit blad, men wil op basis van de inbreng van tal van verenigingen, natuurlijk rekening houdende met het budget dat op tafel ligt een plan maken dat door de hele gemeenschap kan gedragen worden.
1 ding staat vast, de Vlaamse overheid wil minder aansluitingen op de A8 om de doorstroming op de A8 te verbeteren en te verzekeren dit mag echter niet leiden tot een verkeersinfarct in de wijken en het centrum van Halle, de oplossing moet een oplossing zijn die Essenbeek en Sint-Rochus opnieuw kan verbinden en het leven rond de A8 aangenamer maakt.
De doorstroming op de A8 zou een groot deel sluipverkeer uit Sint-Rochus en Essenbeek kunnen weg houden maar ook in het centrum zou dit voor verbetering zorgen, hoeveel mensen rijden er nu niet af aan bijvoorbeeld de Edingensesteenweg om binnendoor te steken of rijden via de wijken via lembeek naar Essenbeek, Rodenem of langs de andere kant via de landingsbaan naar Sint-Rochus.
De bedoeling is om zowel voor de wagens als de zwakke weggebruikers een goede oplossing te vinden. Ik denk dat een oversteek aan de Halleweg en de Rodenemweg nog steeds moet kunnen een op en afrit zal al een heel ander paar mouwen worden omdat de Vlaamse regering zo weinig mogelijk punten wil waar dit mogelijk is maar een oversteek zal to h het minimum zijn om de wijken niet op een eiland te laten belanden.
Ik denk dat de landingsbaan aan de kant van Sint-Rochus en een eventuele parallelweg voor Essenbeek een oplossing zouden kunnen zijn om de ontsluiting van zowel Essenbeek als Sint-Rochus op een goed manier met zo weinig mogelijk hinder te kunnen doen.
Begin volgend jaar zal er een volgende werksessie plaats vinden waar men vermoedelijk al een plan zal kunnen voorleggen op basis van wat er uit de werksessies is gekomen. Zelf heb ik het gevoel dat de werkvennootschap en al diegene die meewerken aan het dossier al het mogelijke willen doen om in dit dossier eindelijk een doorbraak te hebben waar de hele stad nu al zolang op wacht en niet een zoveelste lapmiddel willen gebruiken zoals onze voetgangersbrug op Rodenem er één was. Ik geloof er sterk in dat er ondanks de beperkte middelen een goed dossier zal voorgelegd worden die de doorstroming op de Bergensesteenweg, Edingensesteenweg maar ook van Sint-Rochus en Essenbeek zal verbeteren en die de leefbaarheid voor de vele buurtbewoners die vandaag vaak met veel sluipverkeer en lawaai te maken krijgen aanzienlijk zal verbeteren, want hoe je het ook draait of keert veel straten in Essenbeek en Sint-Rochus en Lembeek worden vandaag (ge)(mis)bruikt omdat de A8 in file staat.
Ik hoop de eerste plannen begin volgend jaar te zien om toch stilaan te weten waar we aan toe zijn en wat de toekomst zal brengen en wat de alternatieven zullen zijn.
W.A.
Leefbaar Rodenem, Leefbaar Halle
24/09/2022