Nieuwsbrief de werkvennootschap mei 2025

Gepubliceerd op 28 mei 2025 om 14:04

Hieronder kunnen jullie de nieuwsbrief terug vinden die de Werkvennootschap vandaag uit stuurde

Van inspraak naar onderzoek: effectenbeoordelingen A8 in volle gang

In de vorige nieuwsbrief gaven wij jullie meer informatie over de publieke raadpleging en de mogelijkheid tot indienen van een inspraakreactie. We ontvingen heel wat adviezen en inspraakreacties, waaronder ook een aantal petities, waar wij de afgelopen maanden mee aan de slag gingen. We willen jullie graag bedanken voor de waardevolle inzichten. In deze nieuwsbrief lees je meer over de verwerking van jullie inbreng en de volgende stappen naar een oplossing voor de A8.
 De mobiliteitsoplossing Voor de herinrichting van de A8 kozen we voor een veilige en vlotte mobiliteitsoplossing. We zorgen voor een betere doorstroming op de A8 en voor veilige dwarsverbindingen boven en onder de A8.

Hoe zag die mobiliteitsoplossing er nu weer uit? In onderstaande video vind je meer uitleg.

 

De mobiliteitsoplossing A8: aansluitingen en dwarsverbindingen

 

Het studieteam ging aan de slag met jullie inspraakreactiesHet planteam onderzocht en verwerkte de voorbije maanden de inspraakreacties en adviezen over de verschillende alternatieven en varianten, alsook de manier waarop we hun effecten op de omgeving moeten onderzoeken. de wijze van het onderzoeken van hun effecten op de omgeving. Daarnaast bekeek het planteam ook of en op welke manier de ingesproken suggesties en voorstellen in het verdere onderzoek kunnen worden opgenomen.

Het planteam besloot op basis van deze inspraakreacties een aantal bijkomende opties op te nemen in het RUP-onderzoek.

  • Optie 1: De Halleweg openhouden voor alle vervoersmodi (afhankelijk van de variant met of zonder lokale verbindingsweg via nieuwe brug of tunnel)
  • Optie 2: De Welkomstlaan langer verdiept aanleggen (bij de variant met lokale verbindingsweg)

Hieronder kan je meer lezen over de 3 opties:

Drie alternatieven voor de landschappelijke inpassing A8 | DWV

Volgende stap richting een betere A8In het voorjaar van 2025 starten we met de effectenbeoordeling van de verschillende alternatieven, varianten en opties. De resultaten van deze onderzoeken en studies (zoals het milieueffectonderzoek, veiligheidsonderzoek en de kostenraming) zullen de basis vormen voor het maken van een overwogen keuze van een voorkeursalternatief voor de landschappelijke inpassing van de A8 in Halle.
 

Reactie plaatsen

Reacties

Ingrid Wouters
2 dagen geleden

Een verbeterde A8 betekent meer en sneller verkeer.. het zal vooral geluidsoverlast,die er nu al is, verergeren voor de omwonende.